مخلوط های همگن و ناهمگن
نوشته شده توسط : دانش آموزان دبيرستان دوره اول شاهد شهيد مطهري خرمدره
1-مخلوط های معلق ( ناهمگن):

به مخلوطی می گویندکه اجزای سازنده ی آن به طور یک نواخت در همه جا پخش نشده اند و در بیش تر موارد نیز می توان همه یا شماری از اجزای مخلوط را به آسانی تشخیص داد. پس دو ویژگی مخلوط های معلق عبارت اند از :

الف) قابل تشخیص بودن اجزا      ب)پخش غیر یکنواخت هر جزء

مخلوط معلق ( ناهمگن )ُ نوعی از مخلوط مواد است که در آن ماده ای بدون آن که درماده ی دیگر حل شده باشددرآن معلق است در مخلوط های مایع در مایع با گذشت زمان ُ یکی از مایعات رونشین می شود ( مانند مخلوط معلق روغن و آب ) ودرمخلوط های جامد در مایع ُ ماده ی جامدته نشین می شود.( مانند مخلوط معلق نشاسته در آب )

مخلوط های معلق( ناهمگن ) دارای انواعی هستند:

۱- مخلوط معلق جامد در مایع:مانند نشاسته درآب - گچ در آب -آهک در آب - آب گل آلود

۲- مخلوط معلق مایع در مایع:مانند روغن در آب - مخلوط روغن زیتون و آب -مخلوط نفت و آب- مخلوط چربی در شیر.

۳- مخلوط معلق جامد در گاز :مانند دود در هوا و یا گردو غبار در هوا.

۴- مخلوط معلق جامد در جامد :مانند مخلوط شکر و نمک -ماسه و شن -براده آهن در نمک -قند و شکر

 
نکته:مخلوط های معلق جامد در مایع و جامد در گاز پس از مدتی ته نشین می گردند. در صورتی که مخلوط های معلق مایع در مایع رونشین می شوند.( مانند خامه که چربی شیر است .)
 
- مخلوط های یک نواخت ( محلول یا همگن ) :
نوعی دیگر از مخلوط هستند که در آن ها اجزای سازنده به طوز یکنواخت درهمه جا پخش شده اند و نمی توان اجزای محلول را به آسانی از یک دیگر تشخیص داد. به مخلوط های همگن ُ محلول هم می گویند. محلول مانند هر مخلوط دیگری حداقل از دو جز تشکیل می شود. حلال و حل شونده. حلال است که حل شونده را در خود حل می کند.

هر محلولی مخلوط است ولی هر مخلوطی محلول نیست.پس محلول نوع خاصی از مخلوط است که ته نشین یا رونشین نمی شود و ماده حل شده به طوریکنواخت در حلال پراکنده شده و به همراه حلال از صافی عبور می کندُ محلول ها زلال و شفاف اند و نور را به خوبی عبور می دهندو مسیر عبورنوردرآن مشخص نیست و با مشاهده کردن به مخلوط بودن آن نمی توان پی برد.

انواع محلول ها عبارت اند از:

الف) محلول جامد در جامد: محلول های جامد در جامد را آلیاژ می نامند. فولاد از مهمترین انواع آلیاژ هااست که مخلوط آهن و کربن می باشد. از محلول های جامد در جامد ، طلای زینتی ( طلا ُ نقره ُ مس )- چدن-برنج و ... را نیز می توان نام برد.

ب) محلول جامد در مایع:برای محلول جامد در مایع مثال ها فراوان است . نمک در آب- شکردرآب. ماده حلال در محلول های جامد در مایع حتما آب نیست.مانند قیر درنفت.

ج) محلول مایع در مایع: محلول الکل و آب ( الکل طبی - الکل صنعتی ) -سرکه ( محلولی از اسید استیک در آب ) و گلاب  از انواع محلول های مایع در مایع می باشند

د) محلول گاز در مایع:نوشابه یک محلول گاز در مایع است که در آن مقداری گاز کربن دی اکسید حل شده است. همچنین اکسیژن در آب حل می شود و جانداران آب زی از اکسیژن محلول درآب برای تنفس استفاده می کنند.

ه)محلول گاز در گاز:هوا محلولی است که حلال آن نیتروژن و ماده حل شونده آن اکسبژن است.گاز شهری محلولی از متان و چند گاز سوختنی دیگراست و هم چنین گازی که در کپسول های غواصان وجود دارد محلولی از گازهای هلیوم و اکسیژن است.

 





:: بازدید از این مطلب : 11689
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 28 مهر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: